e-Commerce: echt voor KMO’s weggelegd

Categorie: 
Stellingname van IZEO

De allereerste e-Day Brussels die IZEO op donderdag 8 mei in The Egg organiseerde, was bedoeld om zelfstandigen en KMO bedrijfsleiders te helpen hun zaak verder te ontwikkelen dankzij een betere zichtbaarheid en activiteit op het internet.

 

Dit thema speelt in op een sociaal-economische zwakte van het Brusselse Gewest: onze handelaars en KMO’s hebben ten opzichte van de buurlanden een zekere achterstand opgelopen. Een derde van de online aankopen van Belgische consumenten gebeurt trouwens bij multinationale en buitenlandse e-handelaars, die op hun beurt 60% van de adwords voor de Belgische markt aankopen. Deze vaststellingen betekenen dat België marktaandelen, concurrentiekracht en banen riskeert te verliezen. Bovendien lopen de KMO’s het gevaar de trein van de digitale evolutie te missen.

Zelfstandigen en KMO bedrijfsleiders realiseren zich blijkbaar hoe cruciaal deze vraagstukken wel zijn: meer dan 800 van hen namen op e-Day Brussels deel aan wat iedereen als een veeleisend maar boeiend programma bestempelde. De dag begon met een grote conferentie van Pierre Lelong, met als thema “Succesvol met e-commerce vandaag in België”. Nadien deelden zes inspirerende e-ondernemers onder leiding van moderator Olivier Kahn hun ervaringen bij de lancering en het beheer van hun e-commerce activiteit. De dag verliep verder met 25 voordrachten en workshops over uiteenlopende thema's als de te vermijden valstrikken bij de ontwikkeling van een website, het succes van een e-mail campagne, de ontwikkeling van een zaak dankzij de sociale media, de opzet van een adwords strategie, de keuze van een e-commerce platform enz.

De formule van deze voordrachten was even toekomstgericht als het thema van de dag: iedere deelnemer luisterde naar de sprekers via een hoofdtelefoon afgestemd op de frequentie van één van de workshops. De deelnemers waren op die manier volledig geconcentreerd op de uiteenzetting, zonder verstrooid te worden door de animatie van de beurs rondom hen.

Naast de voordrachten konden de deelnemers ook individuele coaching afspraken verkrijgen met deskundigen van het web. Meer dan 40 web ondernemers (leden van FeWeb of BetaGroup, en RENTIC adviseurs) stelden hun vaardigheden via geïndividualiseerd advies ter beschikking van de bezoekers. Ook hier ondersteunde de technologie de goede organisatie: de ontmoetingen werden via het online platform Time2 geregeld, een systeem dat ontmoetingen tijdens grote B2B evenementen aanzienlijk vergemakkelijkt.

Om 16u30 was het opnieuw tijd voor plenaire sessies. Philippe Dambly, Product Manager bij L.A.R. wetenschappelijk medewerker aan de ULg, gaf zijn kijk over de evoluties die internet in de ontwikkeling van het immateriële gedeelte van de economie mogelijk maakte. AnySurfer had het daarna over de behoeften om websites voor iedereen toegankelijk te maken, met inbegrip van slechtziende surfers.

IZEO gaf ook het woord aan overheidsdiensten die de zelfstandigen en KMO bedrijfsleiders kunnen helpen zich op het web te ontwikkelen, namelijk Impulse Brussels, Innoviris, de Commerce Academy, Atrium en Brussels Invest & Export. Céline Fremault, Brusselse minister Economie en Werkgelegenheid verdedigde haar visie van een Brussels Gewest dat aan de spits van de digitale economie zou staan.

De kers op de taart was de toespraak van François Gilson, marketing directeur van Google Belgium, die met zijn voordracht “Make the Web work for you”, het standpunt van Google over de trends en uitzichten van het web toelichtte.

Voor IZEO Secretaris Generaal Miguel Van Keirsbilck, die deze dag organiseerde, zal de eerste e-Day Brussels in geen geval de laatste zijn: “Er wordt unaniem gevraagd dit evenement ook volgend jaar te organiseren. Er komt dus zeker en vast een e-Day 2015, want alles evolueert bijzonder snel op het web en wij moeten deze veranderingen constant bijbenen. De succesformule van de editie 2014 behouden we alvast: een samenwerkingsverband met een netwerk van gespecialiseerde en bijzonder geëngageerde partners. Ondertussen zullen IZEO en BECI voor de KMO’s opleidingsseminars over alle dimensies van een webstrategie organiseren. Tegen eind 2015 beogen we een groei van 15% van het aandeel op het web actieve KMO’s. Dit zijn niet alleen handelaars, maar ook ambachtslieden, KMO bedrijfsleiders en vrije beroepen.” Afspraak volgend jaar!