Eddy Merckx

Fonction: 
Eddy Merckx creëert innoverende voedingsconcepten en laat ons meeproeven.

Eddy Merckx is een opmerkelijke ondernemer. Hij deelt niet alleen zijn naam met zijn wereldberoemde fietsende achterneef, hét voorbeeld van wilskracht en succes. Ook de jonge Eddy Merckx streeft naar dezelfde perfectie! Eddy Merckx is geboren in 1967 en volgde een voedings- en restaurantopleiding. Op 23-jarige leeftijd richt hij zijn eerste onderneming op en start hij als toptraiteur. Zijn traiteurszaak blijft groeien en telt al snel tientallen werknemers. Gekroonde hoofden, banketten van meer dan duizend gasten, ... er is niets dat hij niet aandurft. In 2007 creëert hij een fantastisch concept: een niet-bevroren bol ijs omhuld door chocolade en suikerporselein. Een ware gastronomische en esthetische ontdekking.   Surrealistisch!  Het product kreeg de naam ACUBE en wordt inmiddels wereldwijd verkocht. Een voorsmaakje vindt u op www.a3acube.com !  Maar Eddy Merckx zit niet stil. Na een opdracht bij traiteur Loriers (Europees topniveau) gaat hij van start met het restaurant ‘Kwint’ op de Kunstberg in Brussel.  Hij blijft zijn klanten verrassen en ook dit project is een schot in de roos.  Geleidelijk aan heeft Eddy Merckx zijn plaats veroverd in de Belgische gastronomie als topchef met een neus voor potentieel. Zijn ondernemingsgeest blijft echter intact en werkt inspirerend!   

Getuigenis: 

Mijn persoonlijke ervaringen en de talrijke en uiteenlopende ontmoetingen met ondernemers hebben me geleerd dat België bruist van talent, durf en creativiteit! Onze collectieve rechterhersenhelft, de zetel van onze intuïtie en artistiek talent, draait op volle toeren. Met soms een surrealistische touch, weliswaar! Dat alles is noodzakelijk maar niet voldoende: we hebben ook nood aan een collectieve én individuele linkerhersenhelft met een flinke portie rationaliteit. Wanneer een nieuwe ondernemer een duurzame onderneming wil opstarten, moet hij immers ook de strikte beheersmethodes volgen die hun nut reeds hebben bewezen. Dat is een leerproces.

Nieuwe ondernemers moeten zich blijven bijscholen en leren, en openstaan voor advies van buitenaf! De weg naar succes voor een nieuwe onderneming is steeds dezelfde: de projectdoelstelling goed definiëren of begrijpen, methodes en tools ontwikkelen voor een snelle en kwaliteitsvolle productie van standaardproducten of -diensten van een hoog niveau, plannen en controleren.  Dat geldt zowel voor een bedrijf als Apple als voor een jonge ondernemer die net van start gaat.  Volgens mij kan IZEO dáár het verschil maken voor ondernemers: door open en duidelijk te communiceren, bijstand te verlenen bij elke nieuwe stap, en te helpen bij de uitbouw van een netwerk. En uiteraard ook door hun belangen te verdedigen en hen bescherming te bieden!  Want een wereld zonder ondernemers is maar een smakeloze bedoening!