Angela AYALA

Fonction: 
Angela AYALA iDangie, free and friendly op het web

Angela AYALA is een onderneemster in hart en ziel.
Ze combineert durf en creativiteit voor vandaag en morgen. Deze verbluffende jonge, Brusselse en moderne vrouw van Zuid-Amerikaanse afkomst is resoluut internationaal ingesteld.
Vandaar haar inzet voor de Vereniging Vrouwelijke Bedrijfsleiders (www.fce-vvb.be) en haar rol als IZEO ambassadrice (www.izeo.be), de Brusselse Beweging van Zelfstandigen!

Getuigenis: 

“Er bestaan geen opportuniteiten, wel opportunisten”, beweerde ooit Richard Branson. Dat geldt voor de verrassende projecten van Angela Ayala, een jonge bedrijfsleidster van Colombiaanse afkomst die zich in webdesign specialiseerde en nu stout naar de World Wide Web lonkt.

Het is trouwens bijna zover, want haar verwezenlijkingen beperken zich niet tot het ontwerp van websites en huisstijlen. Met Thierry Nsaka en Ider Pedraza, haar partners bij iDangie, ontwikkelt Angela pragmatische, nuttige, dienstgerichte en vooral gezellige informatieconcepten.
“Web design heb ik op mijn eentje aangeleerd omdat een website de grootste verzuchting was van klanten die bij mij voor grafische diensten kwamen aankloppen. Over dit onderwerp heb ik dus zoveel mogelijk informatie vergaard. Toen kwamen er twee belangrijke klanten: Toerisme Wallonië en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven… Van louter ontwerp ben ik overgeschakeld naar webanalyse en later softwareontwikkeling, onder andere voor de telecomsector, om alles vanuit het web te centraliseren. Deze dubbele vaardigheid in telecommunicatie en software werd de aanzet tot ons meest ambitieus project tot nu toe: Tuende (www.tuende.com). Via dit platform worden aangesloten leden per SMS op de hoogte gehouden van al wat met mobiliteit en spoorwegverkeer te maken heeft.”
In Swahili betekent ‘Tuende’ zoveel als ‘Daar gaan we’. Het platform werd vanuit de ‘railtime’ informatiesite van Infrabel ontwikkeld tot een waar ‘real time’ informatienetwerk voor spoorweggebruikers. Tuende is gratis en beschikbaar op alle communicatiemedia, via SMS, op mobiele apps met of zonder internet, PC-, Mac- of mobiele websites of nog via Instant Messaging (Chat). Het lidmaatschap is eveneens gratis en de gebruikers ontvangen rechtstreeks op hun mobiele telefoon al de informatie die hun verplaatsingen met de trein aangaat: vertragingen, verstoringen van het verkeer en zelfs spoorveranderingen in de stations. Ook zijn er waarschuwingssignalen voorzien om de trein niet te missen (of om te worden gewekt wanneer de trein de bestemming nadert).

“Wij hebben de trein gekozen omdat onze applicatie dagelijks 500.000 gebruikers kan inlichten. Het platform doet een beroep op SMS-berichtjes, vandaag het meest verspreide medium dat ook zonder het web functioneert. Wij hebben nu de vergunning om gratis informatiediensten aan te bieden – vergelijkbaar met de 1207. Wij willen niet alleen een service aanbieden maar ook een ‘reizigersgemeenschap’ samenstellen (projecten in ontwikkeling met de MIVB en De Lijn) en andere toepassingen creëren. Potentieel is er genoeg. Ter vergelijking: de 1207 ontvangt jaarlijks ongeveer 30 miljoen oproepen! Wij willen via de gewone communicatienetwerken een dienst aanbieden en verbeteren en langs dit kanaal een niet-opdringerig en gezellig commercieel aanbod ontwikkelen dat op de verwachtingen en verzuchtingen van de mensen ingaat. Als u bijvoorbeeld een berichtje stuurt i.v.m. een afspraak in het centrum van de stad, kunnen wij ervoor zorgen dat de boodschap gesponsord wordt met een voorstel voor een ontmoetingsplaats, een voorstelling, een restaurant… Wij nemen een beetje het principe van Google over, met een kosteloze en gezellige verspreiding van de informatie.”

Creativiteit uit zich niet uitsluitend in de ontwikkeling van websites of huisstijlen, maar ook in de analyse van het potentieel dat achter een gebeuren schuilgaat. Dit gegeven kan dan worden verbeterd en verspreid naar een breder publiek, dat vaak naar een meer directe en nuttigere vorm van informatie verlangt. Het gaat om informatie die ook in het dagelijkse leven sympathieker overkomt. “Ondernemerschap stelt zich niet tevreden met de zoektocht naar klanten en uitzichten”, zegt Angela. “Het komt vaak tot uiting in de bekwaamheid om problemen op te lossen. Onze onderneming moest heel wat uitdagingen aangaan: technische aspecten, investeringen, verbetering van de prestaties en een aangename toegang tot de dienst. Wij hebben telkens oplossingen uitgewerkt omdat wij overtuigd en overtuigend waren. Het werd een succes en daar zijn wij trots op.”

Contact: Angela Ayala, 02/523 21 51 www.idangie.cominfo@idangie.com